Leverrening är bluff

Leverrening är något som förespråkas inom alternativmedicin och är förknippat med föreställningarna om att vi behöver ”detox”.

Leverreningarnas popularitet går att spåra till Hulda Clark. En sällsynt ödmjuk kvinna som bland annat har författat böckerna The Cure for All Cancers, The Cure for HIV/AIDS och när hon ändå var igång skrev hon ihop vad man får förmoda är mästerverket: The Cure for All Diseases.

I Sverige är Sanna Ehdin den mest kände förespråkaren av leverreningar, Sanna som för övrigt år 2000 utnämndes till Årets Förvillare av Föreningen Vetenskap & Folkbildning.

Varför skulle du behöva en leverrening då?

Ja, enligt förespråkarna av leverrening bär i princip alla (även barn) omkring med massor av gallsten som orsakar massor av sjukdom. Vilket naturligtvis inte är sant, även om många äldre bär gallstenar (ofta utan symptom) så är det långt ifrån alla, och det är verkligen inte vanligt hos barn. Även om de är symptomfria skulle de kunna avbildas med hjälp av ultraljud eller tvärsnittsröntgen. Att de orsakar alla möjliga sjukdomar, som Hulda Clark åtminstone tror, är ett påstående utan förankring i verkligheten. Men syftet med leverreningskurer är i alla fall att spola ut påstådda gallstenar.

Hur går kuren till då?

Normalt är ingredienserna epsomsalt, olivolja och fruktjuice. Kuren börjar med att du under dagen häller i dig epsomsalt löst i vatten vid några tillfällen, när det senare är tid för att sova hinkar du i dig olivolja och fruktjuice (i övrigt fastar du hela dagen). Efter det lägger du dig och sover på höger sida.

Följande morgon, eller tidigare än så, kommer du att vakna med ett tryckande behov av tarmtömning. Väl på toalettstolen kommer du att skjuta hagel; massor av små gröna stenliknande föremål kommer att fylla toalettstolen. Vad som sen verkar drabba många är en oemotståndlig ingivelse att fiska upp dessa stenliknande föremål ur toaletten för att sedan fotografera dem och stolt visa upp bilderna på internet (om du vill se resultatet av detta, titta här eller här – jag vill inte lägga ut bilderna här).

Detta är så klart inte gallstenar, bara den stora mängden många stoltserar med utesluter detta. Ingen kan bära en sådan mängd utan symptom, dessutom skulle du behöva en gallblåsa stor som en fotboll för att bära omkring på dem! Borde det inte också ringa en klocka när du kan göra en ny kur några dagar senare, och bevittna hur det kommer ut lika mycket grus?

Du har redan listat ut att de stenar som pruttas ut är ett resultat av kurens ingredienser. Några forskare från Nya Zeeland analyserade stenarna från en patient som genomgått en leverrening och utförde lite egna experiment:

Experimentation revealed that mixing equal volumes of oleic acid (the major component of olive oil) and lemon juice produced several semi solid white balls after the addition of a small volume of a potassium hydroxide solution. On air drying at room temperature, these balls became quite solid and hard. [1]

De gröna stenarna är alltså den gröna olivoljan som reagerat med fruktjuicen, epsomsaltet fungerar som laxermedel. Vill leverrenaren bevisa för sig själv att det inte rör sig om några gallstenar kan denne hälla i sig röd karamellfärg samtidigt oljan och juicen, dagen efter är ”gallstenarna” rödfärgade.

Många människor går på detta eftersom någonting påtagligt faktiskt händer, då alla som följer receptet kommer att bomba toaletten med stenliknande föremål dagen efter. Viljan att tro är viktig, en övertygelse om kurens goda verkan leder oftast till en självupplevd hälsoförbättring.

Skulle det då finnas någon positiv effekt av att massera dina tarmar med grus? Nej, det finns ingen dokumenterad önskvärd effekt av det. Vittnesmål på nätet avslöjar också att det inte alltid är så trevligt genomgå en leverrensning:

Klockan 01.45. Jag vaknar (tänk att jag lyckades somna) och mår lite småilla. Funderar kring hur och vad jag skulle kunna spy upp efter en sådan här fastardag?! Medans jag sitter på toan hulkar jag till en gång men det händer inget mer på den övre fronten… Efter en stund börjar det pirra ända ut i fingertopparna, jag kallsvettas ordentligt, är snurrig i pallet, min hörsel är nedsatt till minst 50 procent och framför mitt synfält ”hänger” ett vitt lysande nät! I denna stund tror jag att mina dagar, likt Elvis, kommer sluta på en toalett. Funderar på att ringa mor och berätta att leverreningen inte går så bra och att jag behöver en ambulans och en magpumpning. Men hon skulle nog bli väldigt orolig och andra har ju överlevt detta!

Så, undvik. Börja samla på riktiga stenar istället, garanterat hälsosammare.

Ytterligare läsning: Respectful Insolence

Referens:
Sies CW, Brooker J. Could these be gallstones? Lancet. 2005 Apr 16-22;365(9468):1388 [länk]

54 kommentarer till Leverrening är bluff

  1. [...] här bekymrar mig…. Sånt trams som bekrivs här oroar mig, dels att någon kan få för sig att skriva en bok som botar “ALLT” och dels [...]

  2. Pekka S skriver:

    Bra genomgång! Påminner om en örtbaserad tarmrengöring som vanligtvis resulterar i långa tarmformade lämningar. Dessa påstås vara gamla avlagringar som lossnar tack vare örterna. I själva verket är det örterna i sig som skapar dessa avgjutningar. Man får ju medge att dessa alternativmedicinska bedragarnaär hyffsat smarta. Produkter som skapar sina egna ”bevis”.

    http://www.detox-cleanse.com/colon-cleansing-kit-colon-cleanse-photos.htm

  3. medvetenskap skriver:

    Jo att något sorts ”bevis” skapas är sannerligen ett bra medel för att övertyga en kund som redan är öppen för budskapet.

    Vad som fortfarande dock är oförklarligt är vad som gör dessa människor så nöjda över att få visa upp sina exkrement bredvid en glad bild på dem själva, som man kan se om man följer din länk. :)

  4. Silverstein skriver:

    Den som vill göra en leverreningskur skall väl kunna få göra detta utan att du av alla människor lägger sig i? Vad exakt har du för problem med att människor har en fri vilja? Dessutom är placeboeffekten (om det nu skulle handla om det här) inte exklusiv för huskurer, så tona ner ditt von oben-snack lite. Gör en riktig kur själv (inte Hulda Clarks version utan den som tar en vecka) och analysera resultatet i labb så får du se hur det förhåller sig i verkligheten.

    Kom ihåg, Reality is that which, when you stop believing in it, doesn’t go away.

  5. medvetenskap skriver:

    Placebo är del, och bör vara del, även i en evidensbaserad behandling. Något annat har jag inte påstått. Men varför ska vi välja en behandling vars effekt är helt beroende av placebo? En risk med den här typen av behandlingar är att människor väljer prova detta istället för att gå till en riktigt läkare och få evidensbaserad behandling. Jag läste på en svensk sida hur en kvinna med gallsten tänkte försöka lösa detta med en kur som den beskriven ovan, istället för att besöka en läkare. Är behandlingen ens säker? Den inställning du tycks ha skulle om allmänrådande leda oss till något liknande den tid då åderlåtning och magiska häxkurer var universalmedel, och den som maximerade placeboeffekten mest mha lögn eller självbedrägeri var mest ”framgångsrik”. Spridningen av metoder likt den ovan går ofta hand i hand med andra liknande metoder och illvilja mot den konventionella vården. Underminering och utspädning av fungerande (bortom placebo) vård som på sikt kan leda oss tillbaka till medeltidens vård. Därför lägger jag mig i.

    Vilken är då denna ”riktiga” kur och var finns stöd för dess effektivitet?

  6. Elvine skriver:

    Experiment pågår på diskbänken – olivolja och Bravo-juice. Undrar hur länge det måste stå? Tror ni att det krävs värme?

  7. Elvine skriver:

    Silverstein skrev: Den som vill göra en leverreningskur skall väl kunna få göra detta utan att du av alla människor lägger sig i?

    Fast det är ju ingen leverreningskur… Rätt formulering hade varit: Den som vill måste väl få dricka olivolja och frukjuice och sen bajsa ut resultatet?

  8. medvetenskap skriver:

    Elvine. Eventuellt krävs ett matsmältningssystem också. :)
    Tror att kolhydraterna i juicen behöver klyvas av matsmältningsenzym, och ev. behövs den extra syran i magsäcken.
    Känner du dig dedikerad till vetenskapen kan du alltid prova göra det på riktigt, med lite karamellfärg iblandat och sen rapportera resultat ;)

  9. Elvine skriver:

    Jo, jag anar också att det ska till något mer. Men testet ser ut så här: Tre burkar: olivolja och 1. apelsinjuice 2. äppeljuice och 3. lime.
    Den med lime är alldeles grå-grumlig nu, så hoppet lever! Jag funderade mest på om det kanske är lipaser som behövs? Fettkedjorna kanske är lite för långa och lite för krökta för att kunna reagera? I mag-tarm-systemet bildas ju tydligen stenarna över natten, så något mer borde ha hänt nu…

  10. medvetenskap skriver:

    Ja lipaserna är nog vad du saknar i din cocktail (experimenterandet i lancepublikationen tycks indikera det). Men kul att du provat, hur blev slutresultatet? :)

  11. Elvine skriver:

    Det blev inte mer än lite grumligt i lime-juicen :). De andra två förblev klara. Jag antar att limen var lite surare (jag har ingen pH-mätare) och att det kanske var därför?

    Men lilla jag vet ju inte så mycket om biokemi, förstås…

  12. medvetenskap skriver:

    Du får kanske prova göra det ”på riktigt” istället, och tillsätta karamellfärg som jag föreslog för att sedan skära itu stenarna och kolla färgen inuti. ;)

  13. [...] så måste jag tipsa om två högklassiga trådar på Flashback. En om leverrening, som vi ju vet är bs, och en om vilket pH man ska ha i kroppen. Glöm inte bort att praktisera kritiskt tänkande, även [...]

  14. Helen skriver:

    Jag undrar,, Jag har gjort denna sorts leverrening 2ggr, då jag led av välldigt svåra gallstensanfall, och stor i kö för operation,, Sedan min sista rening för 2 år sedan, har jag inte haft några problem med gallstensanfall, och jag kan äta mjölkprodukter, ägg och stenfrukter igen,, varför funkade det på mig, om det bara e nonsens???

  15. Sydstatare skriver:

    Medvetenskap hänvisar gärna till läkare. Tyvärr kan inte våra högutbildade doktorer mäta sig med utländska ”Homeopater”. Alternativt medicinen är och kommer att vara effektivare än den konventionella. Incafolket och forna asiater har inte haft behov av att söka läkare… varför undrar ni?

  16. Jennie skriver:

    Hej! Jag har gjort den reningen vid flera tillfällen då jag fått gallstensanfall och det onda försvinner.. Skulle det vara inbillning? Nästa gång ska jag testa med karamellfärg. Men jag undar ändå om det nu skulle var så att det var blandningen av olivoljan och grapejuicen som skulle bilda dessa stenar -Borde det då inte komma ut ungefär lika mkt varje gång? För mig kom det ut ofantligt mkt de första gångerna men nu de senaste har det bara varit 2-3 stenar. Dessutom kom det även en hel del av det som påstås vara kolesterol de första gångerna men inte de senare. Det är väl kolesterolet som kallas grus? Självklart är det så att det behövs laxerande Epsomsalt för annars får man inte ut sakerna. Dessutom har jag läst att flera personer sänkt för högt kolesterol på detta sätt. Skulle vara intressant att höra mer om detta. Hälsn. Jennie

  17. Jennie skriver:

    En ljusgrön och flera mörkare små rackare. Inte en tillstymmelse av röd karamellfärg. Och jag hade i en hel del i blandningen.
    Kanske är det gallstenar ändå?? Jag blev mer övertygad nu.
    klumparna är ju rätt hårda.
    Tycker ni ska testa själva istället för att bara dissa. Jag mår inte illa eller tror att jag ska dö av det. men det är ganska äckligt att dricka salvattnet. Jag ställer gärna upp som försöksperson om ngn forskare vill testa. Vill gärna vara tvärsäker jag med även om det är bra bevis att jag blir av med smärtan. Härlig sommar!

  18. medvetenskap skriver:

    Skar du dem itu för att se om dom var röda inuti, för det är nog där man ska förvänta sig finna ev färg?

    Gallstenar är det inte, helt orimligt att man helt obesvärat skulle kunna mjölka fram den mängd (och storlek) som rapporteras, dag efter dag efter dag mha denna kur…

  19. Jennie skriver:

    Ja jag delade och kollade inuti. Jag har gjort rensningen 5 ggr och det minskar betydligt var gång. Jag vet många som provat. Det beror säkert på hur man äter och hur man spjälkar fett och arvsanlag som gör att vissa får problem med stenar. Min syster fick ingenting de sista 2 gångerna. Så att det skulle komma massor av stenar gång på gång stämmer inte. Jag brukar göra detta då jag känner av gallan och smärtan försvinner helt. Men det hade ju varit spännande att röntga före och efter för att verkligen få det bevisat :) De 2 första gångerna jag åkt in akut för den sprängande smärtan i bröstet (ungefär under hö skulderblad) så sa läkaren att det var klockrena panikångestattacker. Men det hade jag väldigt svårt att tro på. Nu förstår jag att det redan då var gallan som spökade efter att ha träffat en annan läkare. Jag tror att det kan vara gallstenar men jag är även öppen för att det kan vara ngt annat. Jag tycker du ska prova själv. Men ta då reda på exakt hur man ska göra isåfall. Annars blir det bara vanlig laxering. Tjing!

  20. [...] mer utförligt, om detox: • Behövs verkligen detox? • Leverrening är bluff • Detoxråd förgiftar dina [...]

  21. Guunar Hägg skriver:

    Intagen på sjuhus akut för konstaterad inflamerad förstorad galla och med gallsten i 1 x 0,5 cm i gallblåsan.Detta gjordes på motala lassaret. Gallblåsan skulle opereras bort, låg färdig på operationsbordet! Avböjde operationen med motiveringen att jag ville testa olivojekur först innan ev operation. Gjorde kuren och inte bara gallstenar som kom ut och också en massa plack 2 – 3 mm tjocka skivor. Efter detta gjordes en utraljusundersökning igen på samma röntenavdelning av samma läkare. Gallblåsan hade inga stenar utom bara lite gallgrus och gallan var liten och fin. Läkaren undrade förvånat vad jag hade gjort för kur! Så det kan kan gå! Bevis fanns nu. Det var inte bara gröna stenar det fanns också brunröd sten, som normalt inte skulle gå att få ut enligt kirurgen!

  22. Johanna skriver:

    Har läst på en massa om leverrening och om hur folk får ut en massa stenar som man säger är gallstenar. Sen är det de som säger att detta inte är gallstenar utan att stenarna bildas av det man dricker. Låt oss säga att det är fallet. MEN! Eftersom så många känner sig bättre och flera fått bevisat av läkare att de blivit bättre, hur vet ni då att de stenar som kommer ut faktiskt inte innehåller sånt som får en att må dåligt och bli sjuk. Även om stenarna bildats av det man dricker, så kan de ju dra med sig skit ur kroppen.. Eller?
    Det är väl det som är huvudsaken med reningen att man börjar må bättre (inte antalet stenar som kommer ut).
    En fråga också, kan RIKTIGA gallstenar lösa upp sig i kroppen? Eller är det bara genom op man kan få bort dem?

  23. Lotta skriver:

    http://www.gastrolab.info/ksqgals.htm

    Galloperation är i praktiken den enda behandlingen. Teoretiskt kan man lösa upp gallstenen med medicin, och på detta sätt få bort den, men behandlingen tar lång tid, lyckas endast i en del av fallen, och i praktiken återkommer gallstenen alltid, då medicinen avslutas. Informationen finns att hämta i länken överst.

    Har gjort gall och leverrening vid två tillfällen, år 2005 dock pga symptom från fästingbett, ej konstaterat. Tre antibiotika behandlingar hjälpte en del men den sista yrseln försvann inte utan varade i 9 månader, blev fri efter reningen. Efter influensa och nya fästingbett så kom yrseln åter 2008, och försvann efter ny rening. Och jag är vaccinerad mot fästing.

  24. aaaaa skriver:

    Ähh… det lät intressant… är agnostiker i frågan, så jag säger varken bu eller bä….(brukar dock ofta vara skeptisk till allt).

    Så, nu har jag bestämt mig för att göra en leverrening alternativt en självskapad diarré-kurs med fake-stenar…

    Jag återkommer med en rapport… både det positiva och det negativa (om det finns nått att rapportera9.
    jag tänker dock inte gräva upp nått från toaletten, oavsett om de är äkta eller låtsas gallstenar…

  25. Kasia Sobis skriver:

    Oj då, måste inlägga att jag utfört denna rening utan epsomsalt och citron, endast med fasta och sedan olja… Detta efter att jag hade ont i min högra sida, leverområdet under en tid… Och oj, oj, oj det kom ut flertalet ”gallstenar” och jag hade ”träningsvärk” i levern efteråt, dock försvann smärtan… Har även efter denna rening gjort undersökningar på min lever, för att kontrollera om jag har problem med gallan, proverna visade, som doktorn förvånat sa, att jag har värden som ett nyfött barn… Det måste vara något fel på dina värden, för detta är helt extraordinärt…enligt doktorn… Vad som dagens läkare inte lär sig är att dessa ”stenar” bildas i gallgångarna i levern och fastnar där, inte i gallblåsan. Så jag tror på min kropp och mina egna erfarenheter mer än läkares utlåtanden och vetenskapliga utförda tester…

    Utbildad biolog och miljövetare

    Kasia Sobis

  26. Binos Bonaris skriver:

    Hej! Gallstenar bildas av för lite fett i gallgångarna. Drar man i sig de mängder olja som beskrivs i kuren så är det ju inte så konstigt om något ”händer” …

  27. Maria skriver:

    Oj, först tänkte jag Jaså,är det bluff.Men sedan kom jag på hur stor skillnad det är på mig efter en sån där kur och det är helt enkelt inte bluff.Har gjort den i natt..haft problem länge med matsmältningen och sista åren har jag ätit väldigt dåligt.Kom ut stora stenar gröna, förra gången jag gjorde den för tio år sen var det bara små…nej,jag tror att detta har funnits där länge,inte orsakats av oljan.Jag ska gå in för en mkt sundare livsstil nu,och testa igen om några månader.

  28. Sören skriver:

    Jag gjorde kuren förre helgen och det gick bra. Jag har haft ont i magen varje morgon i en tid, men det känns som att detta hjälpar mycket, problemen helt borta just nu. Om det är placebo spelar ingen roll därför att det funkade för mig. Jag gör det igen och har gjort tidigare.

    Har bemärkt att första gång var det mycket brun/svarta sten men att nu var det flest gröna sten. Kanske det är olivolja, MEN kanske detta drar med sig skitet. Känns i alla fall absolut bra. Undrar varför läkekonsten inte användar en så självklar och riskfri kur? Vist är det äckligt att dricka saltvatten, ush, men känslan efter kuren var som en ny start för mage, lever eller vad det nu är, men det spelar ingen roll.

    Nb. Har hört att det är bra (bäst) att göra ”leverrening” på fullmåna. Ha, ja det påstås faktisk, att det som skall ut är som mest aktivt då. Jag gjorde det sista helg (fullmåna) med fantastisk verknad, så även detta håller jag med om! Jag är ju auktoriteten när det gäller min kropp. Mina erfarenheter är det högsta när det gäller min kropp. Vetenskap och evidensbaserat alltså – oavset om man inte helt förstår hur det går till än… det är ju så vetenskapen upptäcker det ”nya”. Öppenhet.

    Hälsar Sören

  29. Sören skriver:

    Jag gjorde kuren förre helgen och det gick bra. Jag har haft ont i magen varje morgon i en tid, men det känns som att detta hjälper mycket, problemen helt borta just nu. Om det är placebo spelar ingen roll därför att det funkade för mig. Jag gör det igen och har gjort tidigare.

    Har bemärkt att första gång var det mycket brun/svarta sten men att nu var det flest gröna sten. Kanske det är olivolja, MEN kanske detta drar med sig skitet. Känns i alla fall absolut bra. Undrar varför läkekonsten inte använder en så självklar och riskfri kur? Vist är det äckligt att dricka saltvatten, usch, men känslan efter kuren var som en ny start för mage, lever eller vad det nu är, men det spelar ingen roll.

    Nb. Har hört att det är bra (bäst) att göra ”leverrening” på fullmåne. Ha, ja det påstås faktisk, att det som skall ut är som mest aktivt då. Jag gjorde det ju helgen d 10-11 (fullmåne) med fantastisk effekt, så även detta håller jag med om! Jag är ju auktoriteten när det gäller min kropp. Mina erfarenheter är det högsta när det gäller min kropp. Vetenskap och evidensbaserat alltså – oavsett om man inte helt förstår hur det går till än… det är ju så vetenskapen upptäcker det ”nya”. Öppenhet.

    Hälsar Sören

  30. Monika skriver:

    Oj va intressant det är att läsa detta ang leverresning… jag ska defiitivt testa o hoppas på lite mer välmående, piggare, o mindre besvär i magen….Vill bara veta om någon fått ont som smärtor el dylikt?? Så inget blir galet…

  31. Zen skriver:

    Har problem med levern och tagit leverprover, så tänkte att medans jag väntar på svar så testar jag denna ofarliga blandning (som smakar fruktansvärt) Började bli väldigt lös i magen framåt kvällen men fortsatte och la mig och sov som man skall. Vaknade 3 på natten och mådde jätteilla, följd av frossa, kallsvettning, rusande hjärtklappning, en period då jag är väldigt glad att jag hade toaletten precis bredvid handfatet då jag kräktes samtidigt som jag satt på toaletten… Verkade mest kräkas ut rester av oljan. Fortfarande inte kommit några stenar dock, iof inte vågat dricka resten av epsomsaltet så kanske fuckade up experimentet, men jag verkar efter googling vara en av dom få som inte reagerar jättebra och mår prima. Så kanske bra att vara försiktig, gjorde iaf mig rejält orolig där på natten :( Var fullmåne inatt med :)

  32. Zen skriver:

    hmm, kan tillägga att efter några timmar kom det ut gröna ”stenar”, läste var citatet kom ifrån och hon hade ju tydligen mått bra av det även om hon mådde lika dåligt som mig på natten. Vet inte om jag känner mig bättre nu men verkade göra det den skulle iaf, så kanske är värt det, vem vet.

  33. Nanna skriver:

    Gjorde leverkuren i helgen och hade tyvärr liknande symtom som Zen i posten ovanför. Massiv illamående, svettningar och hjärtklappning osv. Dock slutförde jag kuren. Har inte vågat gå ut idag för jag verkar behöva vara i närheten av en toalett med jämna mellanrum…
    När det gäller påståendet att dessa gröna ”stenar” ska vara bearbetad olivolja i enlighet med studien i Nya Zeeland. I citatet står klart och tydligt att man hittade och studerade ”white balls” som kommit ut med avföringen. Vita alltså, inte gröna (det finns väl grön olivolja också, men den är nog den dyraste sorten, så hur ofta köper man den?). Och mycket riktigt, när jag gjorde kuren kom det ut en hel del gulvit grus, stora som knappnålshuvud. Det kan ha varit olivoljan jag hällt i mig. Men det kom även ut GRÖNA ”stenar”, i olika form och storlek, i snitt 5×10 mm. De är gröna inuti också.
    Rekommenderar Medvetenskapen att göra kuren själv :)

  34. Katja Geertinger skriver:

    Har själv gjort kuren vid tre tillfällen och fösta gången kom det en massa grus, andra gången flertalet stora ´´stenar´´ ca 1’1,5 cm illgröna och den sista gången nästan inga stenar allas. Jag är övertygad om riktigheten ikuren och tänker i framtiden göra detta minst 1 ggr/ år :) p.s det var jobbigast första gången, så kanske är det så att ju mer belastad lever/ galla desto större illamående.

  35. Zen skriver:

    Med funderat på om det är så. fick också ut massa gulaktigt grus typ. Lite mindre ont över leverområdet har jag, annars har jag inte märkt någon skillnad. Rädd för att prova igen dock, var så jävla läskigt när man blev så dålig :p Tycker det är konstigt att ingen analyserar vad det faktiskt är, så man vet.

  36. Evelina skriver:

    Jag gjorde denna kur förra veckan i 3 dagar i streck samtidigt som jag gjorde en tarmrening. Jag var MYCKET skeptisk om att kunna få ut ”högar” med stenar ur gallblåsan som opererades bort på mig för ett år sedan. haha. Men jag körde ändå … ärligt sagt så började jag ha smärtor under högra revbenet på nytt…. Varje morgon var det fullt ös med stenar som tydligen kom från min lever. Nu känner jag inga smärtor och ångrar mig väldigt mycket att jag inte gjorde en leverkur när jag hade problem med gallblåsan. Nu är den borta pga några få stenar som inte var större än 2-3 mm i diameter. Vänta inte tills läget blir akut! Lyssna inte på skeptiker, kör denna kur, det finns inget att förlora.

  37. magnus pettersson skriver:

    Min mor fick en gallstenskur i början av 90-talet,fick ut mängder med stenar,en del så stora som hasselnötter.Gjorde kuren pga av att läkare sett på röntken att gallblåsan såg ut som en kulpåse,ungefär.Kunde innan kuren i princip inte äta någonting,utan fick ont av nästan allt fett.1 år efter kuren så tålde hon nästan allt som innan ej kunde äta.Jag tycker VoF kan lägga ner sin verksamhet,de fattar ju inte heller att homeopati är ytterst veksamt som läkemedel.Magnus Pettersson Klinte

  38. Ulla Jonsson skriver:

    Och här är en till som har gjort det, hade mycket smärtsamma anfall för 5-6 år sen, skulle opereras men ville pröva kuren med olivolja först och har sedan inte haft ett enda gallstensanfall! Pröva själva ni som inte tror på det, för det är VÄLDIGT svårt att inte tro på saker när man är med om det själv!

  39. siriporn skriver:

    vill också prova denna kur men fick inte tag epsomsalt, Var kan jag köpa den, har även varit på många olika apoteket men ingen en av dom har såna. det skulle vara snällt om ni kan nämna nån plats till mig.

  40. Zen skriver:

    Flesta hälsokostbutiker har nog, köpte mitt på Life iaf :)

  41. automatyka skriver:

    I am genuinely pleased to glance at this weblog posts which carries plenty of helpful data, thanks
    for providing these data.

  42. Wonderful site. A lot of useful info here. I’m sending it to some friends ans also sharing in delicious. And obviously, thanks to your effort!

  43. Hon med sisu skriver:

    Har gjort kuren. Blivit av med mina två större stenar som setts på ultraljud. Dessa kom ut + massa grus. Har därefter sluppit värk under skulderbladet (höger) och under revbensbågen. Kuren var en nära-döden-upplevelse men jag skulle göra det igen om det behövs.

  44. Margareta Johansson skriver:

    Om det nu är olivoljan som kommer ut när du gör reningen undrar jag varför det inte kom ut någonting alls när jag gjorde leverreningen? Det kanske är så att det fungerar på de som har gallstenar.

  45. Marianne Nilsson skriver:

    Jeg har nu været på kuren 8 gange og har det betydelig bedre. Så fup er det ikke. Jeg har under kuret fået tusindvis at grønne sten ud i alle størrelser. Lige fra milimeterstore til centimeter store. Jeg led frygtelig af træthed og kunne ikke tåle alkohol. Trætheden er stort set væk og alkohol genere mig ikke mere. Måske skulle man prøve kuren inden man udtaler sig omkring den. DU/I VIL BLIVE OVERRASKET HVOR MEGET SKIDT DER FINDES DER.

  46. ... skriver:

    Har också gjort kuren några gånger tidigare med mycket ”stenbumling-resultat” första och andra gången sedan bara ”små-grus” och sist inget alls. Nu var det ett par år sedan och jag tycker nog att jag belastat min lever något. Nu har jag antagligen fått gallstensanfall (vet inte om det är den korrekta titeln, men iaf problem med gallstenar). Väntar på ultraljudet för att se vad det visar, kommer sedan att göra rensningen igen för att se resultatet, främst för att se om det allmänna hälsotillståndet och magproblemen avtar, men även för att isf se om ultraljudsbilden ändrar sig. Däremot ser jag inte fram emot kuren som är rätt äcklig. Men, men man överlever faktiskt. Spännande!

  47. Susanne skriver:

    Jag prövade kuren igår. Jag kräktes mitt i natten kl 02:00-03:00, fyra tim efter intag av olivoljan och grapefrukt blandningen. Det brann i magen hela natten. somnade vid 05:00. Fortsatte kuren med epsom saltet o vattnet på morgonen med två timmars mellanrum. Fick diarré anfall ca 30 min efter sista salt o vatten intaget. Vet ej om det kom några stenar? Svårt att identifiera något i den vatten sörjan, äckligt!. Är nu matt och medtagen . Kanske inte kom några stenar?( gröna klumpar) eftersom jag kräktes upp oljan o grapen under natten. Känner mig inte ett dugg bättre o kommer nog inte göra om kuren heller . Är det någon som vet varför jag kräktes? Är det vanligt att man gör det ?

  48. Anette skriver:

    Har gjort kuren två gånger. Första ggr efter ett akut gallstensanfall och besök på akuten som konstaterade inflammation i gallan och gav rådet att jag skulle opereras dagen efter. Tackade nej och provade kuren på inrådan av min dotter. Det kom ut hundratals små gröna ”stenar” dagen efter och efter det hade jag inga besvär på ett år. Fick en liten känning året efter och bestämde omgående att jag skulle göra kuren igen. Samma goda resultat och det är nu ett år sedan. Betydligt mindre mängs ”stenar”. Tycker det är fantastiskt eftersom jag gick med magsmärtor i över två år innan första kuren vilket alla (sjukvårdsupplysning, läkare på vårdcentral) trodde var magkatarr. Fick omeprazol och gjorde gastroskopi. Där konstaterade de att det inte var några som helst problem med magen och väckte för första ggr idén om att det kunde vara gallan. Både magkatarr och gallproblem aktiveras ofta i samband med måltider, kaffe etc. Tacksam och glad över att det blev rätt till slut, både med diagnos och behandling. Rekommenderar kuren till alla som har gallbesvär. Man ska vara medveten om att 10% av de som opereras får negativa följdverkningar efteråt. Alltid risk för bakterieinfektioner.

  49. D skriver:

    drack lite mer än 2 dl olivolja för 2 timmar sedan och laxermedel istället för saltet(bör ha samma effekt) glömde citronen. mådde lite illa tills för en stund sen, men det tror jag beror på mängden olivolja. Får se hur det går imorgon.

  50. Cecila skriver:

    Om läkarna inte kan hjälpa så får man bli sin egen lyckas smed!
    Jag har nu gjort kuren för 3:e gången. De 2 första gångerna var fruktansvärda under c:a 2 timmar efter olivdrinken. Då mådde jag illa och kände mig sååå sjuk. Var säker på att jag skulle dö! Denna gång mådde jag inte ett dugg illa. Och jag kände inte heller igen min kropps beteende jämfört med de 2 första gångerna.
    Tillfälle 1 fick jag ut en del stenar. Tillfälle 2 fick jag ut lite mindre. Och nu fick jag ut massor. Har mått sååå bra efter varje gång fast det brukar inte hålla i sig mer än i drygt någon vecka. Jag kommer dock att fortsätta med detta helst nån gång i månaden för jag vill se om jag kan bli helt fri från min krånglande ”IBS-mage”. Läkarna står ju maktlösa inför magproblem… Det enda dom inriktar sig på är ju att dämpa symtomen istället för att söka grundorsaken.

    Har precis lyckats få kontakt med Sanna Ehdin och bett henne beskriva mer utförligt (populärvetenskapligt/vetenskapligt) VAD som händer i kroppen när man gör leverreningen. Hon var väldigt uppbokad men lovade att hon skulle ta tag i det när hon fick loss mer tid (om några månader). Det sägs så mycket på nätet om vad som händer vid leverreningen: ex. att * Epsomsaltet öppnar levergångarna i levern (hur VET man det?) * Njurarna ”stänger av” så att den ljuva Epsomdrinken kan ta vägen via tarmarna istället… men hur kan då levergångarna öppnas?

    Har också funderat ihärdigt på hur bra det vore om läkarvetenskapen hade mer omvärldskunskap om folkmedicin och därmed tog sitt vetenskapliga ansvar: ”Aha, folk försöker kurera sig själva med hjälp av något som kallas leverrening… Det måste vi kolla upp! Tänk om det ligger något i det här… Eller tänk om det är farligt!” Så resonerar man ju när det gäller ex. drogpolitik, larm om farliga livsmedel (många insjuknar)…

  51. Cecila skriver:

    Glömde ju… Det är ju ingen som tjänar pengar på den kuren! Så ev. lurendrejeri har absolut inget med pengar att göra!

  52. Thomas skriver:

    Till er skeptiker kan jag bara säga, prova och skaffa er lite egna erfarenheter. Mina är att jag gjort många lever rensningar genom åren, mer än 60 st. Har alltid använt samma ingredienser, och samma mängd, och dom första 5 ggr kom nada. Dom följande 25-30 ggr har det kommit en massa små/mellanstora gröna klumpar (vill inte kalla det för stenar eftersom dom INTE är speciellt hårda). Efter drygt, 30 rensningar slutade dom gröna klumparna att komma. Därmed föll terorin om att detta skulle vara en sammansättning av ingredienserna, i alla fall för min del som faktiskt gjort detta. Vidare tycker jag att det är lite missvisande att kalla det som kommer ut för stenar, för jag tror, att det för dom flesta är relativt mjuka saker som kommer ut och majoriteten måste komma från levern, omöjligt att denna mängd kommer från gallan. Men som sagt, det kan nog skilja sig lite från person till person, med detta är mina erfarenheter.

  53. article skriver:

    Awesome article, great information to have.

  54. Thanks , I have recently been looking for information approximately this subject for a long time and yours is the greatest I have discovered till now.
    But, what about the bottom line? Are you sure in regards to the source?

Kommentera

Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.

Gör sällskap med 28 andra följare

