Myter och aspartam

En fd forskningschef vid Pharmacia berättar för NyTeknik att han roat sig med att hälla den sockerfria saften Fun Light på myrstackar(e).

– Fun light är ett grymt medel. Jag har testat det många gånger, nu senast på en myrstack. Resultatet blir alltid detsamma, myrorna dör.

Så säger Karl E. Arfors, som trots sina 73 år fortfarande uppenbarligen har en stark experimentlusta . Men vad drar då denne safthällande fd forskningschef för slutsats av hans experiment?

– Aspartam är ett nervgift.

Sötningsmedelet aspartam (E951) är ett av innehållen i Fun Light och, jo, det verkar som att Karl tycker sig kunna påstå det ovan utifrån hans enkla experiment.  Som den forskare han är förutsätter jag att mannen har funderat över bland annat följande frågor:

  • Är det verkligen så att myrorna dött, eller har de bara gett sig av?
  • Hur vet Karl att det är just aspartamet i Fun Light som är ansvarigt för hans påstådda observation?
  • Om Fun Light dödar myrorna, hur vet han baserat på detta simpla experiment att det sker genom en nervförgiftande mekanism?

Första frågan är relevant eftersom det finns andra uppgifter som får mig att tvivla på detta (längre ner).  De andra två frågorna har han givetvis inte svar på bara för att han hällt saft på myrstackarna. Nyckeln till att förstå varför han drar den slutsats han gör ligger sannolikt i vad man kallar observer-expectancy effect; enkelt sagt, han har en förutbestämd åsikt att aspartam är ett myr- och nervgift och tolkar sin observation därefter. Anledningen till att detta är den troliga förklaringen bakom hans utspel är att det under många år cirkulerat överdrivna myter om att aspartam både är ett nervgift och att det är ett effektivt myrmördarmedel.

Ett bra ställe att läsa om detta är på snopes.com, en sida som behandlar vandringssägner.  Jag rekommenderar att ni läser där om myten att aspartam är ett gift och ett effektivt myrgift. Arfors utspel har väldigt många likheter med den vandringssägen som används som bakgrund till Snopes artikel om aspartam som myrgift. Artikeln beskriver också ett intressant experiment som utförts som antyder att aspartam inte verkar vara något uppenbart effektivt myrgift.

DN publicerade en mer kritisk artikel om aspartamets påstådda myr-egenskaper. Nils-Gunnar Ilbäck, toxikolog på livsmedelsverket uttalar sig där:

– Att sötningsmedlet skulle döda myror verkar svårt att tro. Men myror andas med trakéer och det verkar inte osannolikt att myror och andra insekters andning täpps till av trögflytande lösningar. Folk använder diskmedel, glykol och en hel massa annat mot myror.

Slutsatsen måste bli… att diskmedel är ett nervgift!

Nej, just ja… men vissa skulle nog dra denna slutsats.

Tyvärr gav skriveriet i NyTeknik denna vandringssägen fortsatta ben. (1 2 3 4 5 6 7 )

Även SvD och Expressen skrev om detta ämne.

Eftersom det finns så mycket att skriva om aspartam kanske jag kommer att återkomma till ämnet i framtiden.

(En intressant notis i sammanhanget är att Karl E. Arfors numera är vd för Quantum Medical, ett företag som bedriver verksamhet inom kvant-medicin. Något som får betraktas som kvacksalveri.)

Andra bloggar om: , , , , , ,

19 kommentarer till Myter och aspartam

  1. Hanneles paradis skriver:

    Vuxna kan äta och dricka vad de vill (även röka om de så vill ), men att ge barn massor med mat med olika sorters tillsatser, är inte vettigt. Det är bara att läsa innehållsförteckningen i ett vanligt margarinpaket… Köp vanligt smör, innehåller inga tillsatser och strunta i alla märkliga light-produkter, som bara innehåller dyrt vatten och konsistensgivare…

  2. Mats skriver:

    Omdöpning av rubriken till ”Verkligheten och aspartam”?

    Av någon underlig anledning använder industrin ofta råttor för experiment för att, inte bara kontrollera möjlighet för användande utan även bestämma mängder för användandet trots visade risker i laboratorieresultat.

    Så om vi tar de mängder industrin/regelverk rekommenderat och ger dessa till råttorna, vad händer? Kom nu ihåg att man troligen ger rekommendationer om att människor skall ha en viss marginal mindre än råttor + beräkning i förhållande till viktskillnaden. Vi antar att råttorna klarade det bra? Nja…

    Vad sägs om denna länk:
    http://articles.mercola.com/sites/articles/archive/2008/03/11/one-woman-s-astonishing-experiment-with-aspartame.aspx

    i förlängningen denna länk:
    http://myaspartameexperiment.com/

    Kommentar ÖVERFLÖDIG?

  3. Andreas skriver:

    Det finns väl egentligen ingenting som säger att tillsatser är varken vettigt eller mindre vettigt. ”Naturliga” saker är ju inte alltid heller bra även om människor som propagerar för naturmediciner ofta hävdar just detta. Tobak och arsenik säger väl det mesta….

    Angående aspartam är det kanske inte nyttigt men samtidigt känns det som att det i vår kultur nu hamnat i samma fack som telegrafistsjuka, amalgamskräck, elallergi och dylikt. Populistiska fenomen där social kultur snarare än vetenskap framkallar konsensus.

    Det är skrämmande att se popmedia-tidningar som AB och Expressen frossa i saker som dom inte förstår. Vetenskapsjournalister tillåts inte ens komma i närheten då bättre nyhetsvärden skapas av bimbos vid tangenterna!

    För övrigt handlar ju det här inlägget mer om hur man kan felvinkla forskning än om huruvida aspartam är ett gift. Det skulle vara roligt att jämföra konsumtion av Fun Light med inandning av dieselavgaser från en lastbil vid ett övergångsställe.

  4. medvetenskap skriver:

    Hanneles, jag tycker att man bör bedöma varje tillsats var för sig, det är inte rationellt att generalisera och anse att alla tillsatser är skadliga utan grund. Flera av tillsatserna får vi i oss i större mängd från annan föda också, men då inte som tillsats och därför inte med ett för många skrämmande E-nummer på förpackningen.

    Mats, mitt blogginlägg ovan relaterar till vad som beskrevs i den länkade artikeln i NyTeknik. Jag visar på slarvigt tänkande och hur det sannolikt har påverkats av specifika myter spridna på nätet. Jag ämnade inte att behandla hela spektrat av aspartam-kontroversen. Din text och dina länkar (även om de innehöll sanning) relaterar inte till min artikel och därför är inte ditt förslag till rubrik relevant.

    MVH

  5. Mats skriver:

    Kära medvetenskap,

    Jag var fullt medveten om syftet med och vad ditt blogginlägg handlade om.
    Du har HELT rätt vad gäller hela kedjan från tes till vetenskapliga belägg, därom, inga tvivel råder.

    Anledningen till mitt inlägg var två saker.

    1. HUMOR. Förslaget till ändring av rubriken var INTE ”Verkligheten om aspartam” den var endast ”Verkligheten OCH aspartam” – humoristiskt menat.
    Många tar saker för sanningar utan att detta är vetenskapligt belagt.

    2. För att citera dig själv: ”Eftersom det finns så mycket att skriva om aspartam kanske jag kommer att återkomma till ämnet i framtiden.”
    Detta, min andra anledning var att helt enkelt bidraga med en motvikt till Karl E. Arfors (som det synes) ovetenskapliga undersökning av aspartamets (eller Fun-Light’s) verkan. Motvikten i vetenskaplighet var de länkar jag tidigare bidragit med. Där skulle en rubrik ”Verkligheten OCH aspartam” passa?

    Anledningen till ”kommentar ÖVERFLÖDIG” var helt enkelt främst p.g.a. punkt 1…

    MVH

  6. Karl E. Arfors skriver:

    Bloggosfären är expansiv och ingen vet vad den skall tro.
    Jag har tidigare under mitt forskningarbete med inflammation i USA vid många tillfällen diskuterat om aspartam ett ämne med neurotoxiska effekter, framtaget som ev. myrmedel. Jag gjorde nu en sökning på google: aspartam and ants och fick 38 000 hits. Jag skulle aldrig hälla Fun Light på en myrstack – däremot har jag vid flera tillfällen avslutat sandmyr-kolonier. Jag har dessutom kollegor som använt aspartam-pulver med samma effekt. Tidningarnas olika uttalande visar på: citationskonst. Jag har aldrig uttalat mej för Ny Teknik, dom har bara citerat ett rykte. Någon tidning plockar upp ett famöst uttalande av en SLVman Nils-Gunnar Ilbäck som kommer på att eftersom myror andas med trakeer kan dom kanske ;äppas till. Läs boken skriven av en neurokirurg Russel Blalock Excitotoxins,The Taste that Kills
    Aspartame is a well-known neurotoxin and teratogen (causes birth defects). … Russell Blalock, MD ta reda på fakta innan ni surrar runt med olika tyckanden
    Karl E. Arfors för att vara 72 är jag ovanligt alert och nyfiken och lägger just nu upp studier för att undersöka hur snabba kolhydrater och fruktos ger oss inflammationssjukdomar och med tiden alzheimers – så passa er tyckare om ni inte lägger om kosten och börjar äta fett ock bli lite mer alerta så går ni samma väg som sockersjuka går idag i den svenska vården.

  7. medvetenskap skriver:

    Hej Karl! Att aspartam är framtaget som ev. myrmedel fortsätter vara obekräftat, att få många träffar på google betyder inte mycket. Jag fick bara drygt 34k träffar, men den översta var den ovan länkade artikeln på Snopes.com. Och enligt dem går myten härleda till en parodiartikel.

    Även om funlight/aspartam går använda för att driva bort myror bevisar det ingenting gällande påstådda neurotoxiska effekter. Peppar och diskmedel är bra myrmedel, utan att vara toxiska för människor. Som snopes.com påpekar kan det räcka med ett pulver som stör doftspåren för att driva bort myrorna.

    Om NyTeknik diktat ihop artikeln bör du väl kunna kräva att de drar in artikeln?

    Jag har inte läst Blaylocks bok, men jag har läst en del om honom tidigare. Och sammanfattningsvis så kan jag säga att han inte ingjuter förtroende (pga det vida spektrat av kontroversiella åsikter han har).

    Tack för ditt tyckande Karl och kul att du är fortsatt pigg, och lycka till med forskningen.

  8. Ville skriver:

    Diabetiker kan dricka vatten som de är törstiga.
    Det gör jag som inte är diabetiker.

    Allt måste ju inte vara så sött heller.

    Alltså kan man förbjuda Aspartam.

    Finns det inte så finns det inte och då får man rätta sig efter vad som finns.
    Nu finns det ju mycket tvivel om Aspartam och alla de andra Sötningsmedlen så bara förbjud dem.

    Aspartam fanns inte på 60 talet vad jag minns.
    Nu kommer visst något som heter Stevia som är sött, en växt…

    Så gå in för mer naturliga ämnen.
    Det är inte så mycket att diskutera tycker jag.
    Synd att inte staten går in och hjälper till

  9. jr skriver:

    De allra flesta insektsmedel fungerar just som nervgifter har jag läst. (Jag har för mig att påståendet återfinns någonstans i Grimaldi och Engels: ”Evolution of the insects”.)

    Det kan kanske förklara varför så många går från myrdödande til nervgift.

  10. medvetenskap skriver:

    Ville. Varför naturliga ämnen?
    Bör man förbjuda aspartam enbart på grunden att det bara ger vattnet sötma och därför är onödigt? Ska det resonemanget appliceras på andra produkter som också av någon bedöms tillföra något onödigt?

    Jr. Kanske, men det vore ändå en förhastad slutsats. Sedan finns det som jag skriver i inlägget anledning att tvivla på vittnesmålen som menar att aspartam är ett effektivt myrmedel.

  11. Daniel skriver:

    Jag har haft problem med myror i flera år, jag har provat allt på marknaden men mina myror måste vara odödliga.
    Till slut tog jag till den slutgiltiga lösningen – internet!
    På många sidor precis som den här såg jag att fun light outspädd skulle vara den ultimata lösningen.
    Glad i hågen åkte jag direkt till ica-maxi och införskaffade 750ml fun light och en blom spruta.
    Jag sprejade hela golvet hema, samt alla möbler och väggar, (0,5dl skulle ju enligt uppgift räcka), men jag tog det säkra för det osäkra och tömde hela flaskan.
    För att vara helt säker skvättade jag även ”pölar” här och där för att vara säker på att utrota dom.

    MYRORNA ÄR NU FLER OCH MER VÄLMÅENDE ÄN NÅGONSIN OCH JAG HAR DOM DESSUTOM PÅ STÄLLEN DÄR JAG INTE HAR HAFT DOM TIDIGARE!!!

    Testa för fan sådana här saker själv i verkligheten innan ni publicerar sådan här skit.

    Det hade alltså INGEN effekt!

    /Daniel

  12. flum skriver:

    Var det sant? Greenwashing?
    Sprejat möbler, golv, väggar, kan någon vara så korkad och vara skrivkunnig?

    Om det har någon effekt så kan det vara att andningsorganen täpps till eller att dom svälter när dom äter fun light innehåller ingen energi, det behöver inte vara giftigt för att vara dödligt om det nu påverkar myrorna.
    Vi dör lika fort på endast vatten som fun light, vanlig läsk kan vi klara oss ganska länge på (socker = energi) skulle myrorna föredra fun light framför deras vanliga mat då dör myrorna.

  13. medvetenskap skriver:

    Jag tror jag får prova Fun Light som myrmedel själv …🙂

  14. maini skriver:

    Enligt leukemiexperten Christer Paul har nya forskningsrön vsat att råttor som matades med aspartam utvecklade blodcancer. EU har beslutat att detta ”gift”får användas som sötn.medel i all läsk,saft, glass,sylt och barngodis. Idag har detta blivit en lukrativ affär för Monsanto, som även tillverkar växtgifter och genmodifierade grödor. maini

  15. Ulla Henriksson skriver:

    Vi har 2 stora myrstackar i skogen 20 meter från tomten och ser att myrorna kommer därifrån.Myrorna kryllar över tomten och barnbarnen vill inte komma ut till oss för dom kan inte stå still någonstans utan att myrorna klättrar på dom och bits. För 3 veckor sedan hällde sonen på 9 liter FunLight på stackarna men utan något som helst resultat!!
    Vad gör vi för fel när det inte händer nåt?

  16. medvetenskap skriver:

    Ni gör nog inget fel alls, felet ligger kanske hos de som tror att det fungerar som myrgift.

  17. Wilford skriver:

    Hi, its fastidious paragraph concerning media print, we all understand media is a enormous source of facts.

  18. Elijah skriver:

    Hi there, You have done an excellent job. I’ll definitely
    digg it and personally recommend to my friends.
    I’m confident they will be benefited from this site.

Kommentera

