Nobelpriset i Medicin 2008: min gissning

Imorgon presenteras vinnaren av 2008 års Nobelpris i medicin eller fysiologi. Tänkte jag skulle dra till med en gissning, om än en lite feg gissning.

Jag tror priset går till Shizuo Akira, Bruce Beutler och Jules Hoffman för deras arbete upptäckt av Toll-like receptors och dess betydelse för det ospecifika immunförsvaret. De har tippats vinna priset tidigare, upptäckterna är så signifikanta att det för eller senare bör ge ett Nobelpris. Shizuo Akira är väl värd ett Nobelpris eftersom han är världens mest citerade forskare. Inga höga odds på detta gäng.

Därför kommer jag med ett till tips, med högre odds på. Det tipset är Brian Druker, för upptäckten av cancermedicinen Gleevec.

Ett av Karin Bojs tips på DN är att medicinpriset går till Carol Greider och Elizabeth Blackburn för deras forskning kring telomerer och upptäckten av telomeras. Jag tror de får vänta något år till. Mycket forskning och potential finns kvar i telomerforskningen, varför jag tror de så småningom får sitt pris då signifikansen av fyndet är ännu tydligare.

Uppdatering 6/10: Ingen av de riktigt heta kandidaterna vann. Priset gick till upptäckarna av HIV och cancerogena effekten hos HPV 16/32. Läs mer om förnekandet av HIV som orsak till AIDS i mitt blogginlägg här.

Andra bloggar om: , , , ,

Kommentera

