Sök jobb som spådam

Är du arbetslös? Vill du ha flexibla arbetstider, jobba hemifrån och dessutom lura människor?

Då kanske detta jobb kan vara något för dig. Livslinjen söker en tarottolkare/spådam. Så här står det i annonsen:

Söker ett antal medarbetare till en tarotlinje för jobb hemifrån. Erfarenhet från mediala arbeten krävs. Du skall kunna lägga tarot kort och ha mediala förmågor. Du skall även kunna göra drömtydningar och kunna spå i framtiden. Du bör vara bra på att ge personliga råd och det är ett plus om du har en astrologi utbildning.

Den som söker jobbet borde väl rimligtvis redan veta om den kommer att få det?

[via orsakverkan]

16 kommentarer till Sök jobb som spådam

  1. […] billigt av mig…. Lite billigt av mig att skriva en blogg bara för att länka till en annan men det här är ju så skojigt att det måste […]

  2. Björn Nilsson skriver:

    Verkar könsdiskrimierande mot alla spågubbar. Eller om det heter ”spåherre” som motvikt till ”spådam”? Även gubbar kan väl spå, inte bara gummor?

    Nä, det där verkar inte riktigt seriöst, notera exempelvis inte mindre än två sär skrivningar i den korta texten!

  3. Info skriver:

    EN GÅNG SOM UNG STUDENT

    deltog jag med liv och lust i Spiritualistiska Sällskapets i Uppsala sammankomster. I studiesyfte. Och vad jag lärde mig efter ett antal sessioner var, att de föregivet medialt begåvade damerna helt saknade övernaturliga egenskaper. De enda klärvoyanta personerna i sammanhanget var jag och min kompis, som obarnhärtigt genomskådade skådespelet.

    Just ett skådespel var det. Med givna roller och gång på gång återkommande, givna repliker. Snart kunde jag hela dramaturgin – men avstod ändå från att stiga fram i rampljuset som fullärd, ny andeskådare.

    Vad gäller astrologi, så borde det vara allom bekant, att stjärnbilderna ställning på himlavalvet ändrats sedan den avlägsna tid, då deras föregivet magiska egenskaper först ihopfantiserades och traderades. Här några ord till upplysning om denna pseudovetenskap:

    http://www.vof.se/folkvett/19951astrologi-haller-inte-for-vetenskaplig-provning

  4. bjorn skriver:

    såna jobb borde vara förbjudna

  5. Lotta skriver:

    Okej. Och fyrkantiga, trångsynta människor som inte vet vad de talar om och ändå snabbt kan göra en ”objektiv” bedömning endast utifrån en eller två synvinklar eller erfarenheter, borde inte de också förbjudas? Det finns mer en EN enda sanning om saker och ting här i världen. Men mänsklighetens rädslor för det okända och det som inte går att bevisa eller ta på, har präglats genom lång tid utav bla kyrkans skuldbeläggande läggning och en gång vilja att styra folket till vad de skulle tycka var bra eller dåligt uppförande. Tråkigt att denna och andra påverkan fortfarande existerar i vårt samhälle, och att en del inte vågar tänka och känna efter själva. Tyvärr finns det ju oseriösa praktiserare inom alla slags yrken, vilket självklart inte är bra för de som verkligen är seriösa och duktiga inom sitt område. Tråkigt att era erfarenheter säger er att mediala förmågor är dåliga och inte till gagn för någon. Men man ser ju det man vill, och är man inte öppen för att möligheten finns så lär man ju inte heller vara med om något, utan lyckas alltid hitta ”logiska” förklaringar. Var fri i hjärtat och i tanken och bilda dig inte en uppfattning förrän du verkligen vet. Livet kan komma att överraska dig.

  6. medvetenskap skriver:

    Lotta.

    Vad det ändå ‘comes down to’ är väl om det objektivt fungerar eller inte?

    Du skriver att det inte går att bevisa. Vad menar du? Det finns ingenting obevisbart eller ej testbart med de påståenden som en spådam eller tarottolkare kommer med. Om det fungerar, så går det bevisa. Bevis för att det ska fungera har sökts i många år, trots det finns inga bevis på att någon framtid verkligen avslöjas.

    Förklaringsmodellen till varför människor tror på detta och som bygger på att det faktiskt fungerar har alltså inte något stöd. Istället finns det en alternativ mer underbyggd förklaringsmodell till varför människor tror det fungerar och som fångar och kan förklara allt i fenomenet. Den behöver inte åkalla övernaturliga fenomen, istället innehåller den modellen cold reading och andra psykologiska företeelser.
    En modell som har långt mer bevis i påsen än vad den övernaturliga har.

  7. Lotta skriver:

    Hej. Jag tror visst att det går att bevisa, men den allmäna uppfattningen och enligt vetenskapen så går det inte att bevisa. I alla fall inte om bevisen ska falla inom de ramar som finns föreskrivna. Jag tror att dessa ramar behöver ändras och ses på ett annorlunda sätt för att förstå dessa fenomen som du kallar övernaturligt. Jag tror dock att det är svårt att hitta ”äkta” bevis med de redskap som vetenskapen idag kan tillhandahålla. Men utvecklingen går ju framåt om nu allt ska kunna tekniskt mätas, så någon dag går det säkert också att få just de bevis som vetenskapsmännen kräver för att något ska vara verkligt och bevisbart i deras uträkningar. Ang. cold reading. Hur förklarar du att en medial person som du inte känner helt ex vis kan beskriva en avliden gamla farfar, hans yrke, utseende, personlighet och relation till personen i fråga? Detta förekommer faktiskt, utan att någon överhuvud taget ger någon respons eller ledtråd. Som jag tidigare har sagt. Jag tror att det är sunt att inte tro sig veta något som man ej själv varit med om, utan i så fall vara neutral och öppen för möjligheten. Det är mycket som vetenskapen inte tidigare kunnat förstå eller bevisa, som nu visar sig vara verkligt därför att allt har utvecklats.

  8. medvetenskap skriver:

    Vad är det för ramar eller för verktyg som vetenskapliga metoden saknar, som enligt dig behövs för att testa påståenden från spåmänniskor eller tarottolkare? Jag ser inte att det idag finns någon begränsning i den vetenskapliga metodens möjligheter att testa basala påståenden från dessa människor. Exempelvis testades tarotspådom på ett enkelt och på förhand ömsesidigt accepterat vis i TV3s Insider, läs om det här. Vetenskapen påstår inte att det inte går att bevisa?

    Ang. cold reading och dyl. Testa titta lite på mentalisters arbete, exvis Derren Brown (här ser du hur han gör ett bra mediumjobb utan något övernaturligt inblandat).

    Att vetenskapliga institutioner initialt inte kunnat förklara ett fenomen är inte ett argument för ”pseudovetenskap X”. Att något inte motbevisats är inte ett bevis för något (argument from ignorance). Dessutom är det knappast ett giltigt argument här då det, som jag skrev tidigare, finns en bra förklaringsmodell kring människors tro på fungerande spådom. En förklaringsmodell som ligger långt före i racet jämfört med den övernaturliga modellen.

  9. Lotta skriver:

    Herregud vilken dömande blogg detta är! Jag tycker det är intressant att diskutera, under förutsättning att det går att mötas. Men du har redan en bestämd uppfattning om det hela så – I rest my case. En riktig vetenskapsman kan vara intressant att diskutera med därför att de faktiskt kan vara ödmjuka och säga att de inte vet allt. Det är väl själva idén med vetenskap och forskning, att vara nyfiken och vilja veta mer om hur saker och ting fungerar. Annars borde man nog byta jobb. Tack för mig.

  10. Tommy skriver:

    Det roliga med din kommentar där lotta är att du redan bestämt dig för att det faktiskt fungerar och vägrar tro på några som helst argument för motsatsen, var är din ödmjukhet och objektivitet…

    Att bloggen skulle vara dömande för att den inte håller med dig är ju ett konstigt påstående, då det inte finns några bevis på ena sidan (att det fungerar) medans det finns en hel del studier och tester på andra sidan som visar på motsatsen.

  11. medvetenskap skriver:

    Lotta, jag har inte en oföränderlig uppfattning, jag följer bevisen. Och min uppfattning av de bevis som finns på bordet har jag redovisat. Du argumenterade, jag argumenterade emot.
    Jag ser inte att jag uppfyller den bild du målar upp av mig mer än vad du själv gör, du verkar exempelvis själv ha en ganska bestämd uppfattning. Vad Tommy skrev.

  12. Mona Åhlin skriver:

    jag är väldigt duktig på att spå. Inte för att jag tänker att jag spår. men jag har många gånger talat om för olika folk tex vilka som kommer att vinna på en viss dans tävling. och det visade sig att det blev rätt. eller sådanna saker som jag har sett en mamma ge sitt barn glass.. och innan barnet tar glassen så tänker jag att nu kommer barnet att tappa glassen.. och detta händer.. dessa situationer så tänker jag att det är mitt fel.. att jag inte ska tänka negativa tankar. för då händer det.. jag vet inte varför mina tankar slår in.. men jag stöter på människor som påstår att jag har en skarp aura.. och att jag borde känna av såndanna oförklaliga saker.. jag kan inte spå med tarot kort men det kan jag lära mig. jag kan tala om för andra hur det kommer att gå i deras liv men jag kan inte se hur min egen framtid ser ut. är ni intreserade så hör av er. MVH Mona Åhlin

  13. medvetenskap skriver:

    Mona,
    du kan spå mig?

  14. flum skriver:

    Medvetenskap
    Att spå dig är lätt
    Du har högre lön än genomsnittet.
    Din IQ är över genomsnittet.
    Du hade höga betyg i skolan.

    Får jag signifikans?
    Kunskap om den man spår gör att man får en del rätt,
    Den som spår använder kunskap för att kunna lyckas, det strider inte mot vetenskapen.
    Att kort skulle säga nått är däremot bara trams, vi ska tro på naturlagarna det som är bevisat.
    Och inte tro på sånt som strider mot naturlagarna, vist kan vetenskapen ha fel i något men då ska man kunna visa vad som är fel, det kan inte spåtanterna, varför tror en del på rent omöjliga saker. Om sådana krafter fans så skulle det kunna påvisas i vetenskapliga försök.
    Och värden skulle inte se ut som den gör idag.

    Den som viste alt om sjöfart båtbyggande kaptenernas risktagande med mera hade kunnat förutse att en färja skulle gå under på östersjön (Estonia)
    Nostradamus var bara en man med goda kunskaper med kunskap kan man förutse en del saker.

  15. Bosse skriver:

    En släkting till mig konsulterade en synsk person.
    En man ”kom igenom”och ombads då att nämna något som kunde bekräfta hans identitet.Han visade då sin arm där han hade en egenhändigt gjord tatuering föreställande initialerna i sitt namn.
    Varken min släkting eller mediet kände till detta innan, utan fick det bekräftat senare.

Kommentera

