Norsk vårdinrättning anlitade spökjägare

Ett sjukhus i Norge har betalat två medium för att rensa en av deras byggnader från påstådda andar.

pengamissbruk i missbruksvård

Det var psykologen Harald Rønning, sektionschef för socialmedicin, som anlitade de ”klarsynte” (som medium ironiskt heter på norska, översatt från det franska ordet clairvoyant). Harald säger att patienterna har upplevt saker som de inte kan förklara. Därför bestämde sig Harald för, utan tillstånd från sjukhusledningen, att anlita människor som enligt honom har erfarenhet av att förklara och uppklara dessa typer av företeelser. Hur mycket kliniken fick betala vill de inte avslöja.

Patienter under sjukhusvård är kanske inte de mest osannolika människor att rapportera märkliga upplevelser, med tanke på att intaget av diverse biologiskt aktiva substanser är högre bland dem än hos genomsnittspersonen. Det kan också vara intressant veta att patienterna som rapporterade upplevelserna är människor inlagda för att de har svåra alkoholmissbruk. Och vad händer när alkoholmissbrukare inte längre får i sig alkohol? Jo abstinenssymptom träder in, i vissa fall i form av delirium och hallucinationer. Klarsynt?

Ett av mediumen som hyrdes in var Lilli Bendriss. Lilli är i Norge känd från norska motsvarigheterna till Andarnas Makt och Förnimmelse av Mord och medlem i mediumgruppen Next Europe (?). Förutom att vara med i TV eller springa runt i sjukhuslokaler håller hon även kurser. Bland annat kan hon lära dig resa bland stjärnorna och upprätta energi-kontakt med Andromedagalaxen…?

Jag antar att vårdens verksamhet även i Norge ska bedrivas i enlighet med vetenskap och beprövad erfarenhet. Att använda sig av medium uppfyller inte de kriterierna va? Klarsynt.

[via Dagens Medicin, Dagbladet 1,2,3]

8 kommentarer till Norsk vårdinrättning anlitade spökjägare

  1. Rolf skriver:

    Vad som är konstigt och som präglar vår tid är att betydligt fler tror på andar och spöken än på att det finns en Gud. Man kan fundera på varför.

  2. Maria skriver:

    Min åsikt är att det är lika ologiskt att tro på andar och spöken som att tro på en gud…

  3. PeO_W skriver:

    Vilken norgehistoria……

  4. Ann-Sofie Wågström skriver:

    Själv hade jag en konstig upplevelse på Mälarsjukhuset för några år sedan när jag skulle operera mig i magen. Jag hörde konstiga röster, men det kan ju ha varit vårdpersonalen som pratade om vitlök.

    Undrar Ann-Sofie

  5. […] spökar inom vården I alla fall i Norge! Jag bara måste dela med mig av detta. Jag misstänker att vi är förmodligen många som haft “upplevelser” i samband med […]

  6. Jag undrar lite hur diskussionerna kring prinsessan Märtha-Louise och hennas prat med änglar har förts, om det på något sätt har öppnat upp för den här typen av pseudovetenskapligt lurendrejeri. Det är inte bra att skattepengar används till den här typen av bedrägeri.

    Här hemma förvånas jag över att TV4 kan ha undersökande, ifrågasättande program som Kalla fakta och samtidigt sända ett stort antal program med klärvoajanter och andra charlataner. Att de tillåts ha TV4 som någon slags egen reklamkanal gör mig inte förbannad, men en smula illa till mods. Min uppmaning till Kalla faktas redaktion är således: Syna TV4:s egna spökjägare och klärvoajanter i sömmarna!

  7. ödmjuk skriver:

    Maria
    Känsligt ämne men Jesus fans nog, det forskas på det tror jag.
    Jag tror att han fans men att han var en vanlig människa, som spred sina goda tankar.
    Om man då tror på Jesus, vad är rätt och fel då? Det är ju rimligt enligt vetenskapen.
    Hans krafter att bota, var han först med placebo?

  8. medvetenskap skriver:

    Rolf och Marias kommentarer får mig att tänka på uttalandet en etikprofessor gjorde ang. den aktuella norgehistorian:
    ”Människans dumhet är det största gud har skapat” 🙂

Kommentera

