VitaePro – vilseledande marknadsföring?

Knappast någon har väl undgått den intensiva televiserade marknadsföringen av antioxidantprodukten VitaePro. Jag har funderat ett tag på att blogga kring denna produkt, men skepsis.no upplyser om att en utmärkt insats redan är genomförd av den norske bloggaren Gunnar Roland Tjomlid.

Tjomlid har granskat VitaeLabs, företaget bakom VitaePro, produktpåståenden och konfronterat företaget. Han angriper många av de luddiga och svepande påståendena som de marknadsför sin produkt med, han frågar var de ”över 100 vetenskapliga studierna”  finns som kan ”bidra till att återställa energibalansen i cellerna och därmed stärka kroppen inifrån”(?).

På grund av uppmärksamheten i Norge har VitaeLabs granskats av norska motsvarigheten till Livsmedelsverket, eftersom VitaeLabs använde påståenden som kan klassas som medicinska (och eftersom det inte är klassat som ett läkemedel, utan kosttillskot, är detta förbjudet). Verket tvingade VitaeLabs att ändra i sin marknadsföring. RELIS, en norsk organisation för läkemedelsinformation, har också granskat VitaePro och påståenden som används i dess marknadsföring. De varnar för potentiella biverkningar och skriver att en balanserad kost täcker behovet av astaxanthin och att det inte finns grund för VitaeLabs påstående om att VitaePro är ett nödvändigt  tillskott för äldre människor.

Ikväll har också norska tv-programmet Forbrukerinspektørene (norska motsvarigheten till Plus) haft ett inslag om tillskottet.

Läs mer på norska bloggen Tjomlid:

VitaePro – villedende markedsføring
VitaeLab leter etter sin vitenskapelige dokumentasjon
Mattilsynet reagerer på VitaePros markedsføring
Mattilsynet slakter VitaeLab
VitaeLab innrømmer løgner om VitaePro
Muskler, ledd, astaxanthin og VitaePro
VitaePro slaktes av RELIS
(ett tips om du tycker norskan är besvärlig; använd Google Translate)

Det är ganska tydligt,  när jag läser på den svenska sidan, att preparatet försöker rida på detoxtrenden. ”VitaePro är hundra procent naturligt”, precis som flugsvamp, alltså. Angående biverkningar står det att vissa kan uppleva ”mörkare urin och en lös mage”, men detta säger VitaeLabs ska bero ”på att antioxidanterna har satt igång utrensningen av slaggprodukterna”. Knappast, istället är det troligt att urinen färgats av den i reklamen haussade antioxidanten astaxanthin, som finns i VitaePro. Astaxanthin har nämligen en väldigt kraftig färg (det används som färgämne i livsmedel). Men att du kanske bara betalat för att färga ditt kiss vill givetvis företaget inte berätta för dig.

VitaePro ska också kunna ”tas tillsammans med alla sorters läkemedel”. Men enligt RELIS granskning visar djurstudier att astaxanthin kan stimulera vissa enzym (CYP3A4 och CYP2B6) som omsätter läkemedel, om detta gäller även hos människan finns risk för otrevliga konsekvenser om tillskottet tas samtidigt som vissa läkemedel.

I Norge har alltså VitaeLabs fått utstå en hel del kritik och blivit föremål för granskning. Men i Sverige har det så vitt jag vet varit ganska tyst. Hittills, kanske smittar den norska debatten av sig.

30 kommentarer till VitaePro – vilseledande marknadsföring?

  1. PeO_W skriver:

    Länge sen något nytt?

  2. PeO_W skriver:

    Var har den dos av upplysthet som jag behöver då och då försvunnit ? Har tromaffian slagit till….?

  3. medvetenskap skriver:

    Nej jag lever ännu :)

    Har bara blivit ett oplanerat uppehåll. Men det kommer mera.

  4. PeO_W skriver:

    :-D

  5. Armada skriver:

    Din klarsyntehet är saknad!
    Vi är nog många som ser fram din återkomst!

  6. jonny skriver:

    Hej är företaget anmält här i sverige? annars tycker jag att vi gör det, för jag hatar sådana oseriösa jäklar och att en sån som Stig Strand kan låna ut sitt namn till sånt är obegripligt

  7. Fixa tillbaka din klarsynthet.
    Kommentera gärna min blogg!

  8. [...] Detta har dock uppmärksammats av andra innan mig. Speciellt i Norge verkar det som, där företaget har granskats av deras version av Livsmedelsverket. Och de har väl haft vissa trubbel med tror jag. Spara/dela med dig: [...]

  9. medvetenskap skriver:

    Kul att denna sida hamnar överst i Google vid en sökning på ”vitaepro”, före Vitaepro’s egna hemsida. :)

  10. Realisten skriver:

    Precis vad jag trodde. För bra för att vara sant.

  11. Biverkningar skriver:

    Testade Vitae Pro för ca 1 år sen och fick ont i en axel efter ett tag. Det ville inte gå över så jag testade med att sluta ta Vitae Pro och problemet försvann på en vecka. Efter ett par månader hade jag börjat tvivla på att det verkligen var problemet så jag testade igen. Jag fick åter igen så ont i axeln att jag nästan fick ställa in min resa till kanarieöarna, då slutade jag ta dom för gott och har inte haft problem sen dess. Jag som trodde det skulle hjälpa mot liknande problem.

  12. Karin E skriver:

    Har lämnat in en anmälan till Konsumentverket kring vilseledande marknadsföring runt denna produkt. Ingen fakta eller dokumentation står att finna på deras webplats. Ej heller i den flitigt sända TVreklamen. Råder fler konsumenter & besökare på denna sida att anmäla så kommer garanterat en undersökning sättas igång av Konsumentverket. Här kan ni alla anmäla (tar bara 5 min):

    http://www.konsumentverket.se/omkonsumentverket/KO/Sa-gor-du-en-anmalan/?WT.ac=Int-lagr%C3%A4tt-artikelpuff-anm%C3%A4l

  13. Michael Zazzio skriver:

    Att ett tillskott av antioxidanter är bra för de flesta individer är helt klart, men olika antioxidativa ämnen har olika egenskaper och man kan inte generalisera omkring antioxidantintag.

    För att veta om man har ett behov av ett sådant tillskott behöver man först mäta förekomsten av fria radikaler, vilket kan göras genom ett så kallat FORT-test. Därefter kan man ordinera antioxidanter (om förekomsten av fria radikaler är för högt) och genom förnyat blodprov följa upp om ordinationen har fått en positiv effekt för individen. För det mesta kan man mäta upp stora förändringar åt det positiva hållet (lägre nivå av fria radikaler i kroppen) och dessutom ger uppföljningstestet en möjlighet att ytterligare justera nivåerna av fria radikaler.

  14. Emelie AH skriver:

    Hej!
    Märkligt att ni inte har bättre saker för er, Vitaepro har då hjälpt mig! Skaffa ett liv!

  15. delapaco skriver:

    Vitae pro är så klart ett nonsenspreparat. Det räcker med att höra på reklamen eller att snegla på webbplatsen för att förstå det. Sedan går man in på ”dokumentation” och de har inte mindre en 46 länkar till ”vetenskaplig” uppbackning. Letar igenom ett axplock av dessa och genast märker man att antingen har de övertolkat resultatet, citerat när det är visat att det inte finns ett resultat (!), eller citerat när resultatet gäller djur, labbceller eller annat tokigt ..

    Självklart är vitae pro kvacksalveri. Uppenbart.

  16. maria skriver:

    det är så att det kanske inte fungerar för alla och det är ju att mans ka ta det som det står. d är hlt natruliga ämenen i så inget skadligt såklart kan d hopa emot sig mot andra medecin d får man ta me sin läkare då.det är mkt fel start blogg o traka vitalpro då när det finns det som tycker det hjälper, jag och många andra är nöjda så eran trakandet på vitelpro då bryr vi inte oss om !

  17. Solveig Löf skriver:

    Eftersom jag inte kan hitta något utrymme för frågor – chansar jag här!!
    Är det OK att mumsa VitaePro, om man är ordinerad blodförtunnande medicin?
    Det är ju viktigt att veta, innan beställningen sker…
    Solveig Löf
    solveig.benke@telia.com

  18. [...] myös Vitapro on muissa pohjoismaissa ollut kriitikin kohteena. Esimerkiksi Aftonbladetin juttu ja muita blogikirjoituksia. Tykkää tästä:TykkääOle ensimmäinen, joka tykkää tästä . This entry was posted in [...]

  19. Tony skriver:

    - En av antioxidanterna – astaxanthin – kan påverka omsättningen av läkemedel i kroppen. Det innebär att personer som går på till exemepel blodtryckssänkande läkemedel kan få förändrad verkan av läkemedlet ifall de tar VitaePro.

    Kombinera ALDRIG preparat utan att rådfråga med din läkare…

  20. labonka skriver:

    Typisk surgubbe som har skrivit detta. Läs de vetenskapliga studierna istället för att hålla på med en massa konservatism och misstänkligörande.

  21. Stina skriver:

    Har själv tagit dessa för något år sedan ,gick över till Astaix från hälsokost, men känner jag behöver för jag har onte överallt som nästan försvan vid intag .Upps tänkte börga på dessa igen,men det jag läser låter inte bra .
    Får prata med läkare först kanske!

  22. Mark Friis skriver:

    Hur många som äter Vitae Pro har för övrigt en normal kost ?. Hur många äter vetemjöl som har en inflammatorísk verkan på kroppen ?

    http://www.tv4play.se/nyheter_och_debatt/efter_tio?title=ar_mjol_farligt&videoid=2175441

  23. A. Karlsson skriver:

    Det verkar vara en ren bluff med det så kallade vitae pro. !!!!! Lurendrejeri för pengars skull!!.

  24. Bert-Arne Flyckt skriver:

    Har arbetat inom läkemedelsindustrin hela mitt liv och med den aspekten tycker jag det är mycket underligt att Vitaepros marknadsföring med bla ”vittnesbörd” från enstaka lekmän framförs som garanti för produktens effekt.
    Var finns vetenskapen?
    Den sk dokumentationen för Vitaproe = generella påståendet om antioxidanter, omega 3 och D-vitamin och för säkerhets skull lite om andra antioxidanter!!!!

  25. Roland Söderbom skriver:

    Jag har fått och ätit 9 tabletter. Jag fick efter 5 tableter hallusinationer och visste bl. inte var jag var! Jag vågar inte förtsätta med tabletterna, tyvärr!

  26. K Johansson skriver:

    Borde byta namn till Vitatro. Placeboeffekten har fått ett ansikte genom de som tillskriver medlet undergörande verkan. I bästa fall är det ofarligt och verkningslöst.

  27. If you want to get a good deal from this paragraph
    then you have to apply these strategies to your won web site.

  28. Harrison skriver:

    Jag har testat olika mineral- och vitamintillskott under åren. Vitaepro hade ingen effekt på mig. Företaget, som säljer det, säger: ”Du blir lite smidigare i kroppen” (vem vill inte bli smidigare?) När jag säger, att jag inte har upplevt någon effekt så säger de, att ”man måste äta kapslarna i flera månader, morgon och kväll, innan man får någon effekt”.
    Nu har jag ätit magnesium under fyra månader och känner mig mycket bättre, borta är de smärtsamma muskelkramperna och muskelömheten. Kostnaden är en bråkdel av vad VitaePro kostar. De flesta har numera magnesiumbrist och min sojaintolerans försämrar mitt upptag av näring. För samma pengar som VitaePro kan du äta mycket nyttig mat, t ex lax, grönsaker, frukt och bär.

  29. GÖRAN cARLSTRÖM skriver:

    Det är underligt med Lundström som har cyklat från Gibraltar till Oslo. Det är en sträcka på 350 mil.Vilken väg har han cyklat? Från Gibraltar måste man ta vägen via Marbella, Malaga och genom Costa del sol därefter Portugal, Frankrike,Belgien,Tyskland,Danmark.
    Att detta är en ren bluff och inget annat.Gå inte på denna bluff. Det är ju kriminellt.

  30. Åke Engström skriver:

    Kosttillskott intresserar mig inte. Varierad kost och lagom motion är det som gäller!
    Jag tar D-vitamin och glukosamin 2x 625 mg varje dag. Artros i höger höft och ”ont i ryggen” kureras mycket effektivt! Efter några månader med glukosamin höll jag en gång upp, för ”jag var ju frisk”. Men elak smärta överraskade mig plötsligt efter ett par veckor utan glukosamin. Snabbt tog jag åter dubbel dos, 4x625mg per dag i en veckas tid, och besvären försvann. Detta inträffade flera gånger, och det verifierade tveklöst att glukosamin fungerar väl för mig! Det var minsann inget ”kvackande”.
    Tar jag tar dubbel dos, 4×625 mg per dag, försvinner alltså all svår smärta, men tyvärr är höftleden instabil, det ”knarrar och glider” lite grann. För övrigt är jag 70 år, med prostatacancer sedan sex år, och artros i höger höft. Jag är alltså lite ”begagnad och sliten”!
    Att laborera med kosttillskott, som skulle få mig att ta fram kajaken eller dansa hambo tror jag inte på! Hade jag inte cancern skulle jag kanske pröva både röda och gula ”underpiller”. Placeboeffekt à la 1600-tal kan ju faktiskt vara behaglig! Inget moraliserande, tack!
    För att bli av med smärta och återfå lite rörlighet kan det få lov att kosta en hel del, och jag tycker inte om att myndigheterna blandar sig i vilka ”dunderpiller” jag vill ta!
    Hade de förbjudit glukosamin, vilket var på gång för några år sedan, så hade mitt liv varit ett smärtsamt helvete!
    Och glöm inte att även en sockerpiller-placeboeffekt à la 1600-tals-medicin faktiskt kan lindra.
    Men visar det sig att ett kosttillskott är farligt måste det givetvis förbjudas. Och bevare oss för osaklig ”mirakel-reklam”!!
    MVH Åke Engström, Göteborg

Kommentera

Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.

Gör sällskap med 25 andra följare

