Förvirrad rapportering om glukos, fruktos och fett

23 april, 2009

Vetenskapsradion rapporterade igår om en ny studie som undersökt hur fruktos och glukos omsätts i vår kropp. Studien har intressanta resultat, tyvärr förvrängs resultaten i vetenskapsradions referat eftersom de låtit studien tolkas av en dietist som inte riktigt verkar läst, eller förstått, studien ordentligt.

Vetenskapsradions ingress innehåller följande:

Vanligt socker eller druvsocker (glukos) är inte fettbildande medan fruktsocker (fruktos) är det.

Vidare säger den intervjuade dietisten Ingrid Larsson:

– Och det visar ju återigen, och det har visats tidigare också, att kolhydrat i form av glukos inte kan ombildas till fett i kroppen.

Fel.

Faktum är, att studien tydligt visar att både glukos och fruktos kan omvandlas till fett i kroppen. Däremot visar studien på en viktig skillnad mellan de två enkla sockerarterna; glukos tenderar att omvandlas till underhudsfett medans fruktos omvandlas till fett i levern och deponeras sedan inne i buken, i bukfettet.

Det är en praktiskt viktig skillnad, eftersom mycket underhudsfett inte alls anses farligt på samma sätt som stora mängder bukfett, som är en etablerad riskfaktor för hjärt- och kärlsjukdom. Fruktos ökade dessutom nivåerna av små täta LDL-partiklar och oxiderat LDL; två faktorer som förknippas med ökad risk för hjärt- och kärlsjukdom.

Om nu fruktos kan bidra till ökad risk för hjärt- och kärlsjukdom under vissa förhållanden, betyder det att frukt är farligt? Namnet fruktos antyder ju att frukt är rikt på det. Nja, ett medelstort äpple innehåller ca 5-9 gram fruktos. Att jämföra med en burk Coca-Cola (33 cl) som innehåller ca 18 gram fruktos, som dessutom tas upp av kroppen under kortare tid jämfört med fruktosen i äpple (vilket troligt har betydelse för effekterna av fruktos i levern). Lägg sedan till att en frukt garanterat innehåller fler diverse små nyttiga molekyler än vad Coca-Cola gör.

Vanligt vitt socker har länge ansetts skadligt för hälsan, och kanske är det till stor del fruktos som ligger bakom detta. Sackaros, som är det kemiska namnet på vanligt vitt socker, splittras av vår matsmältningsapparat till två enklare sockerarter, glukos och fruktos. Vanligt vitt socker består alltså till 50% av fruktos, så en påse godis eller en bakelse levererar alltså ganska mycket fruktos till din lever.

Stärkelserik föda innehåller däremot i princip bara glukos (stärkelse är långa kedjor av glukos), som enligt denna studie inte alls bidrar till bukfetma i samma utsträckning som fruktos (och därmed vanligt vitt socker).

Referens:
Stanhope et al. Consuming fructose-sweetened, not glucose-sweetened, beverages increases visceral adiposity and lipids and decreases insulin sensitivity in overweight/obese humans. J Clin Invest. 2009 Apr 20. pii: 37385. doi: 10.1172/JCI37385.

Vitt socker

Annonser