Frukta ej Christer

Jag skrev tidigare om en ny studie som visade att fruktos resulterar i en hälsofarligare fettfördelning än vad glukos gjorde.

Nu, 1.5 vecka senare har studien hamnat i medias blickfång. Detta efter att den kontroversielle läkaren Christer Enkvist använder studien för att angripa frukt i en debattartikel publicerad i DN.

Christer börjar sin debattartikel med några anekdoter där frukt utmålas som en hälsobov; anekdoter som är totalt okontrollerade och overifierade och inte har något värde alls egentligen (Christer försöker få det till att en antropolog minsann skulle anse anekdoterna vara av intresse. Men det skulle i sådana fall vara av helt andra orsaker; antropologiska, och inte medicinska…).

Sedan använder Christer den nämnda forskningsartikeln för att angripa frukten. Det är lite märkligt att han använder studiens slutsatser mot frukten, eftersom frukt knappast är den största eller vanligaste källan av fruktos. Aftonbladets artikel om Christers utspel ackompanjeras av en tabell som redovisar frukters fruktosinnehåll per 100g. Det ligger mellan 1 och 4 gram fruktos per 100 gram. Jämför med diverse godis och konditorivaror som innehåller ca 20-40 gram fruktos per 100 gram (dessutom i en form som garanterat hamnar snabbare i blodet än den som kommer paketerad i en frukt). Ändå är det frukten som hamnar i skottgluggen…? Kanske låter sig Christer luras av den språkliga likheten mellan frukt och fruktos? Dessutom var det inte frukt som åts i studien, utan det var drycker berikade med fruktos (eller glukos) som användes; frukt nämns över huvudtaget inte i studien.

Tidigare var det en dietist som misslyckades med att dra korrekta slutsatser av studiens resultat. Resultaten har nu än en gång rakt av feltolkats, eftersom Christer skriver:

En annan lika intressant motsägelse i studien är just detta att försökspersonerna i båda grupperna fick lika mycket kalorier. Det skulle alltså inte alls vara kalorierna och energibalansen som i första hand reglerar fettbildningen och därmed fetman, vilket vi är många som känner till, men som ju den traditionella medicinska vetenskapen ändå fortsätter att hävda.

Christer gör samma misstag som tidigare dietist, då han bara fokuserar på bukfetman och glömmer resten. Kaloriökningen i de båda försöksgrupperna var liknande, och så var också viktökningen (och fettökningen). Så här skriver studiens författare:

Given the comparable weight gain in the 2 groups
of subjects…

Studien ger alltså, tvärtemot vad Christer hävdar, stöd till att det är kaloribalansen som reglerar fettbildningen. Skillnaden låg i var fettet bildades.

Istället för att använda studien för att angripa frukt, borde den hellre enligt mig användas för att angripa produkter rika på vitt raffinerat socker (som till 50% innehåller fruktos), eller produkter berikade med fruktos. Det är via dessa produkter, som bidrar med mer fruktos än frukt, jag tror fruktosen kan göra skada. Glöm inte heller räkna in alla de andra näringsämnen och substanser som hänger med de olika produktkategorierna.

Varför angrips frukten? Är det människorna som alltid varit dåliga på att äta frukt och haft dåligt samvete för detta, som tar de chanser de får att ”bita tillbaka”?

Fruktkonsumtion som leder till överdrivet fruktos- och energiintag är knappast speciellt vanligt. Knappast ett problem i storlek jämförbar med överdrivet intag av raffinerat socker.

[DN1, DN2, SvD, Exp, AB]

13 kommentarer till Frukta ej Christer

  1. Åsa skriver:

    He, he! Hans utspel är nog ganska så fruktlöst, tror du inte😉

  2. Leif skriver:

    Bra inlägg!

  3. Tommy skriver:

    mmmm lät väldigt konstigt då jag läste det, är väl bara vid sjuka intag frukt som det kan stämma, alternativt om man äter massor med torkad frukt som, ja, Godis

  4. Harald Cederlund skriver:

    Den vettigaste kommentaren som jag har läst hittills!

  5. Fasching skriver:

    ”Varför angrips frukten? Är det människorna som alltid varit dåliga på att äta frukt och haft dåligt samvete för detta, som tar de chanser de får att “bita tillbaka”?

    En bättre anledning att ”varna” för frukt är väl att medan nästan alla vet att socker är dåligt om de vill gå ner i vikt? Däremot tror många att ”frukt är nyttigt”, och kanske rentav ökar sin fruktkonsumtion när de försöker äta nyttigare för att gå ner i vikt.

    Tre bananer av normalstorlek (c:a. 120 g / st.) betyder knappt 50 gram rent socker om dagen. Det är bara lite mindre än en halvliter Cola. (54,5 g / 500 g) Kanske inte det bästa för den som vill gå ner i vikt.

    http://wiki.answers.com/Q/What_is_the_weight_of_a_banana_in_grams

    http://www.fineli.fi/food.php?foodid=11049&lang=sv

    http://www.fineli.fi/food.php?foodid=928&lang=sv

  6. Fasching skriver:

    Liten komplettering: Jag borde nog räkna in stärkelsen i bananen också, då den bryts ner till blodsocker.

    Då blir det 66 gram socker i bananerna, motsvarande ungefär 0,6 liter Cola.

  7. Joel skriver:

    Till Fasching :

    Sen är det ju en fråga om hur mycket frukt du kan konsumera på en dag samt hur snabbt sockret tas upp.

    Har för mig att rekomendationen är att hellre äta en viss mängd frukt än att dricka samma mängd kalorier som Juice, då Juicen tas upp snabbare än frukten.

    Om vi ska jämföra frukt med Coca Cola så ser jag det som troligt att kroppen tar upp frukt under en längre tid än vad det tar för kroppen att ta upp Coca Colan.

    Lägg därtill att man får massa vitaminer och dylikt med frukt, vilket du inte får med Coca Cola.

    En som vill gå ner i vikt, bör avstå/begränsa sin konsumtion av Coca Cola samt Juice, äta frukt och röra sig mer.

  8. Fasching skriver:

    Joel:

    Det är helt sant att det går snabbare att få i sig en dryg halvliter Cola än tre bananer (bara att tajma sig själv). Drycken mättar dessutom mindre.

    Det är också sant att upptagstiden för sockret är kortare för dryck än för fast form. Men frågan är hur stor roll det spelar i praktiken. Den totala blodsockerhöjningen (glykemiska belastningen) blir ändå lika stor i slutänden.

    När det gäller vitaminerna räcker det fint att bara äta lite varierat av olika grönsaker så får du knappast några problem. Den enda vitamin frukt i regel innehåller mycket av är Vitamin C – och t.ex. Broccoli innehåller tio gånger så mycket Vitamin C som en banan.

    Men naturligtvis ska ingen normalviktig känna sig rädd för att ta en frukt om dagen eller så. Men vill du gå ner i vikt…

  9. Anna skriver:

    Visst har du väsentligen rätt, en liten detalj bara: i de kolhydrattabeller man hittar på nätet anges ofta bara mängden fri fruktos. Den som finns bunden som sackaros (samma sak som strösocker) i frukten är inte medräknad. Detta betyder att de små mängder fruktos man får intrycket av att frukt innehåller (1-4%) egentligen är lite större. För banan är det cirka 7%. För viktuppgång är det hela sockerinnehållet (plus stärkelsen minus eventuella svårnedbrytbara fruktaner) som är det viktiga. Jag skippar själv frukten just nu (förutom grapefrukt, citron och lime) men äter gärna broccoli och andra ovanjordgrönsaker. Många evighetsbantare äter mycket frukt och morötter (rätt sockrigt det också!), går ständigt hungriga, plågar sig själva, och borde undra varför det går så dåligt med bantningen och varför de mår så dåligt (hunger, dålig ork, huvudvärk) trots att de äter så ”nyttigt”. De personerna kan ha nytta av att uppmärksammas på att frukt kanske inte är den bästa maten om man vill gå ner i vikt.

  10. Technicolor skriver:

    Det är olyckligt att media inte direkt brukar vara så nyanerade när de rapporterar om studier och experters uttalanden. Kontroversiella åsikter säljer lösnummer.

  11. Jag håller med en annan person ovan. Detta var utan tvekan den bästa kommentaren jag någonsin läst. You go get ’em!

  12. Christer är helt på det klara med vad han talar om. Känner honom personligen o vet att han är en sund o klar kritiker. Har en underbar humor o en jättego fru, Inger. Detta är förståss att han är Bjurtjärning!!!!!

  13. Hur i hela friden kan Ni tänka på att jmf Coca Cola med frukt, jag ryser. Christers tänkande ska Ni ta på största allvar! Må så gött! Det gör vi i Värmland

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: