Galaxer i mina braxer!

Vår planet är en av 8 planeter i vårt stjärnsystem. I vår galax Mjölkvägen uppskattas det finnas mellan 100 och 300 miljarder stjärnor och minst  10% av alla stjärnor tros ha planeter (hittills har 358 exoplaneter upptäckts). Hur många galaxer finns det då?

Det är svårt att uppskatta antalet, men forskarna tror att det finns mellan 100 och 1000 miljarder galaxer! Många har säkert sett bilden nedan, Hubble Ultra Deep Field;  den djupaste bilden av universum som någonsin tagits (och enligt mig en av de häftigaste bilderna någonsin). Bilden representerar bara en pytteliten del (tiondels miljondel) av himlavalvet , men rymmer ändå ungefär 10 000 galaxer (klicka på bilden för större version, sen är det bara du börjar räkna).

Galaxer i mina braxer!

Multiplicerar man det uppskattade antalet galaxer och det uppskattade genomsnittliga antalet stjärnor i en galax med varandra får man ett antal långt bortom vår föreställningsförmåga: 1 septiljon, eller 1 000 000 000 000 000 000 000 000 stjärnor (10^24). Vidare kan man fundera på hur många av dessa stjärnor som bär planeter, och hur stor del av dem som potentiellt härbärgerar liv (se Drakes ekvation).

Jag kommer att tänka på Carl Sagans klassiska ”Pale Blue Dot”, som de flesta säkert redan sett eller hört, men ändå förtjänar finnas på ännu en plats på nätet:

[Mer läsning: Universe Today: 1, 2]

5 kommentarer till Galaxer i mina braxer!

  1. PeO_W skriver:

    Tur vi har haft de där medimäniskorna med integritet, Sagan, Attenbourogh, Feltreich mfl som intresserat sig för ämnet och inte släppt fram vilka pseudovetenskapare som helst. Det känns lite ödsligt numera när tv4+ mfl gödslar tablåerna med vidskepligheter. Jag är fortfarande förbannad på humanisterna som hoppar på de stackare som vill tro på gud istället för att ge sig på de verkliga skurkarna när det gäller att sprida enfald.

  2. Josef Boberg skriver:

    Universum är fantastiskt, verkligen…😉

  3. mjn skriver:

    Det spelar ingen roll hur många gånger jag ser de här bilderna, jag får alltid en klump i halsen. Astronomi är i sanning en vetenskap som manar till såväl ödmjukhet som stolthet. Vi är mindre än obetydliga på en kosmisk skala, men från vår lilla scen kan vi blicka ut i universum och se och förstå vad som hände nästan i tidens begynnelse.
    Jag vet nog nästan inget bättre botemedel mot religion och vidskepelse än att se hur torftig den är jämfört med de berättelser som vetenskapen producerar. Det är något som humanisterna borde lyfta fram.

  4. […] Ultra Deep Field i 3D För några dagar sedan skrev jag om Hubble Ultra Deep Field-bilden. Nu snubblade jag över en YouTube-film som kort […]

  5. Markus Johansson skriver:

    ”I vår galax Mjölkvägen”
    Mjölkvägen?? Visst heter våran galax vintergatan.
    Eller så är jag helt bakom flötet.

Kommentera

