Insändarna om boken Må bättre till kropp & själ (Pär Wahlström)

Pär Wahlström är namnet på författaren till homeopatiboken Må bättre till kropp & själ.

Jag skrev tidigare om det stora antalet tidningsinsändare som rekommenderar boken. Några olika varianter finns, men många är identiska, men signaturerna kan skilja. Gemensamt för alla är att de väldigt tydligt förespråkar den nämnda boken (ISBN-nummer, författare, titel, tips på ställe för inköp eller påminnelse om att den finns på biblioteken).

Det går misstänka att en och samma person står bakom alla dessa insändare. En organiserad reklamkampanj, finansierad av tidningarna.

Antalet insändare har fortsatt att publiceras i svenska tidningar (senast igår publicerades en), antalet som också publicerats i tidningars nätversion är nu uppe i minst 36. Noterbart är att tre tidningar tagit bort insändaren, på insändarens gamla plats på Ljusdals och Hudiksvalls tidning finns texten Denna insändare är borttagen på beslut av ansvarig utgivare eftersom den kan misstänkas vara skriven i reklamsyfte.” Förhoppningvis tar fler efter, eller ser till att insändarna inte publiceras alls.

Jag har uppdaterat mitt tidigare blogginlägg om detta, läs vidare där.

12 Responses to Insändarna om boken Må bättre till kropp & själ (Pär Wahlström)

  1. armada skriver:

    Den senaste varianten på Dala demokraten….publicerad den 30/10-08

    Påminner starkt om Agnes låt… ”On and on”… 😉

  2. Barbro I skriver:

    Låt debatten flöda! Visst är det bra att det finns människor som vågar sticka ut hakan i ett så värdeladdat debattklimat som vården utgör. Och vad gör det att man samtidigt gör lite reklam för en bok som underblåser en god debatt. Det behövs tydligen om man ser till de olika inläggen och kommentarerna!! 🙂

  3. medvetenskap skriver:

    Debatt ja, men tror du det är den primära intentionen hos författaren bakom detta intensiva skrivande?
    Jag tror inte det är debatten, utan att på ett billigt och säkert effektivt vis marknadsföra en bok. Insändarna och div foruminlägg kommer i många olika former, men alltid nämns boken (med detaljer för att underlätta införskaffande), det säger väl något?
    Reklam maskerad som debatt/vittnesmål.

  4. medvetenskap skriver:

    ”Nordiska Institutet för Alternativmedicinsk Upplysning”

    Vad är det?

    Jag vet inte, men Pär Wahlström har det i sin signatur på de senaste dagarnas olika internetinlägg som förespråkar hans böcker och några google träffar utöver dessa finns inte.

    Men det låter väl bra och seriöst kanske.

  5. Bella skriver:

    Fortsätt!

    Boken blir säkert bra.

  6. Pär Wahlström skriver:

    Tack Bella! Precis som du skriver så har boken blivit en succé och fortsätter att sälja mycket bra. Det är jag mycket glad för, särskilt för att budskapet når fler intresserade människor. Kanske det beror på den kritik som framförs här och som bidrar till att människor själva vill skaffa sig en egen uppfattning.

    Allt gott till dig!

    Mvh Pär

  7. Nyfiken skriver:

    Eftersom Pär läser de här inläggen kanske han vill vara snäll och stilla vår nyfikenhet. Alltså, vad är Nordiska Institutet för Alternativmedicinsk Upplysning?

  8. Eva skriver:

    Hej!
    Vad bra Pär att boken blivit en succé. Då kanske du kan betala tillbaka pengarna som du lurade av oss på stugan i somras. 7000:- närmare bestämt, personlig konkurs å allt annat, bullshit att lura av människor pengar de hårt har sparat ihop. Det skulle bli en present till min son som är hansikappad. Men som du förstörde och som fortfarande sitter som en tagg på min son.. Han förstår fortfarande inte, å ärligt talat inte jag heller. Skriv en bok om det istället, ”Hur man lätt lurar av människor pengar” ett lämpligt namn för boken. Om du är intresserad av att lämna tillbaka pengarna är det bara att höra av sig här tillexempel…
    Tack för ordet

  9. göga skriver:

    Vem döljer sig bakom alla dessa namn.Är det som med Pärs stuguthyrning så kan man väl anta att det mesta här är bluff. Kanske det är makarna Walström som finns bakom de flesta insändarna. Stugorna är bluff, det har jag själv och många andra fått erfara.

  10. Eva skriver:

    Konstigt att Pär inte vill svara på vissa frågor… Han kan ju åtminstone skriva nåt, han säger ju att han läser på denna sida å även andra sidor som handlar om honom… Att vi ljuger och förföljer honom är det vad han tror?? Nej så är det verkligen inte… Jag vill bara ha mina pengar tillbaka men inte ens det kan han svara på.. Men men i och med att han inte svarar på om han vill betala tillbaka så är det väl så att VI alla har rätt?? Eller? Alla kan vi hamna i trångmål men att göra om samma sak flera gånger, skriva att man inte kan hyra ut stugor pga personliga saker som man inte kan gå in på, och sedan göra om det igen…Tyvärr Pär så står du inte på min poppislista direkt å jag skulle aldrig i mitt liv köpa en bok av dig…

  11. anki skriver:

    jag vill också ha pengar av dig din falska människa

  12. ADIPEX skriver:

    Pretty nice post. I just stumbled upon your
    weblog and wanted to say that I have truly enjoyed browsing your blog posts.

    In any case I will be subscribing to your feed and I hope you write again
    very soon!

Lämna en kommentar